Spis treści


    Udostępnij artykuł

    Szafki ubraniowe BHP na zamówienie – dlaczego warto?

    Zapewnienie pracownikom komfortowych warunków w szatni to jeden z wymogów BHP, do którego musi zastosować się każdy pracodawca. Odpowiednia wielkość pomieszczeń socjalnych oraz miejsce do przechowywania osobistych rzeczy należą do najważniejszych warunków bezpiecznej i wygodnej przestrzeni w każdym zakładzie pracy. Dowiedz się, jak mogą w tym pomóc szafki BHP i poznaj najkorzystniejsze rozwiązania.

    Szafki ubraniowe BHP na zamówienie

    Czy każdy pracodawca musi zapewnić szafy ubraniowe swoim pracownikom?

    Przed poznaniem zalet i podstawowych cech szaf BHP warto zwrócić uwagę na przepisy, które regulują konieczność udostępniania tych mebli pracownikom firmy. To, czy każda osoba pracująca w danym zakładzie musi mieć zapewnioną własną szafkę ubraniową, zależy od tego, czy pracownicy przebierają się w strój roboczy. Jeśli przed rozpoczęciem pracy wymagana jest zmiana ubrania, pracownik musi mieć własną szafkę BHP. Jak wskazuje § 11.1. Rozporządzenia Ministra z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, Szatnia odzieży własnej pracowników powinna być wyposażona w szafy przeznaczone do indywidualnego użytku każdego pracownika. Szafki nie mogą więc być przydzielane w sposób rotacyjny, tj. nie są używane przez inne osoby nawet wtedy, gdy jej właściciel jest nieobecny w zakładzie. Dzięki temu każdy może swobodnie zostawiać swoje rzeczy na kolejny dzień roboczy, bez konieczności ciągłego zabierania ich do domu i przynoszenia z powrotem. Warunek ten wskazuje bezpośrednio na to, że liczba szafek ubraniowych BHP powinna być równa minimum całkowitej liczbie osób zatrudnionych w firmie.

    Szafa BHP z ławką

    Kolejny przepis związany z odpowiednim wyposażeniem szatni pracowniczej, zawarty w § 8.1. mówi, że w szatni powinny być zapewnione miejsca siedzące dla co najmniej 50 % zatrudnionych na najliczniejszej zmianie. Normy polskie nie precyzują rodzaju tych miejsc – mogą to być krzesła lub ławki pomiędzy dwoma rzędami szafek ubraniowych. Jednak najkorzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia ograniczonej ilości przestrzeni są szafy ubraniowe z ławką. W ten sposób pracodawca oszczędza sobie trud związany z szukaniem dodatkowego elementu wyposażenia zakładu pracy, a pracownicy mają wystarczającą przestrzeń do swobodnego odpoczynku i przebrania się. Bardzo ciekawą opcją są ławki wysuwane spod stelaża szafki – takie rozwiązanie pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni szatni. Szafki pracownicze z ławką oraz wiele innych modeli znajduje się w ofercie producenta wyposażenia obiektów ALSANIT.

    Szatnia pracownicza w świetle prawa

    Szafki pracownicze to konieczność w wielu zakładach. Przed wyborem modelu najbardziej odpowiadającemu potrzebom ich przyszłych właścicieli pracodawca powinien poznać także przepisy dotyczące aranżacji szatni z takimi meblami. Oto najważniejsze z norm zawartych w Rozporządzeniu Ministra z 26 września 1997 r.:

    • § 7.1. Pomieszczenia przeznaczone na szatnie powinny być suche i, w miarę możliwości, oświetlone światłem dziennym.
    • § 7.4. Szatnie, o których mowa w ust. 2 (urządzone w suterenach lub w piwnicach), przeznaczone dla ponad 25 pracowników powinny być wyposażone w wentylację mechaniczną.
    • § 8.2. Szerokość przejść między dwoma rzędami szaf oraz głównych przejść komunikacyjnych powinna być nie mniejsza niż 1,5 m. Szerokość przejść między rzędami szaf a ścianą powinna być nie mniejsza niż 1,1 m. 

    Ogólną zasadą, która odnosi się do każdego rodzaju szatni pracowniczej, jest konieczność dostosowania jej do rodzaju prac, możliwości zabrudzenia ciała i zanieczyszczenia odzieży substancjami szkodliwymi, trującymi lub zakaźnymi.

    Kiedy warto zainwestować w szafki ubraniowe BHP na zamówienie?

    Nie każdy zakład pracy wymaga montowania w szatniach szafek pracowniczych. Jeśli pracownicy znajdują się w przestrzeni biurowej, swoją odzież mogą przechowywać na udostępnionych im wieszakach. Mimo to nawet w miejscach, które nie wymagają specjalnych mebli w świetle prawa, warto zapewnić swoim pracownikom własne szafki ubraniowe. Wiele osób dojeżdża do miejsca pracy rowerem i coraz bardziej popularne stają się szafki ubraniowe do rowerowni. Własna szafka umożliwia przebranie się z rowerowej odzieży sportowej w strój pasujący do obowiązującego w firmie dress code’u.

    Szafy ubraniowe BHP zostaną najbardziej docenione przez pracowników biurowych zimą. Ciężkie i ciepłe obuwie można zmienić na lekkie buty sportowe lub nawet klapki, w których zdecydowanie bardziej komfortowo minie 8 godzin pracy za biurkiem. Wtedy nieocenione okażą się dodatkowe meble do przechowywania osobistego obuwia. Niewątpliwą zaletą firmy ALSANIT jest możliwość wkomponowania szaf w przestrzeń nowych biurowców zarówno pod względem wizualnym jak i modyfikacji wymiarów i wyposażenia szaf.

    Walory wizualne szafki BHP

    Szatnia pracownicza nie musi być pomieszczeniem ponurym, pozbawionym kolorów. Nowoczesne modele szafek ubraniowych pozwalają na aranżację tego miejsca w sposób oryginalny i barwny. Co więcej, jeśli mebel wykonany jest z płyty LPW, można go ozdobić jednym z wielu rodzajów dekorów. Oferujemy także pokrycie mebli grafiką na życzenie klienta. Szafki można także numerować.

    Jakie szafki pracownicze wybrać?

    Normy prawne regulują, kiedy pracownikowi niezbędna jest szafka BHP, jednak ich wygląd i inne szczegóły można wybrać według własnego uznania. Dowiedz się, czym poszczególne szafy ubraniowe mogą się od siebie różnić w zależności od modelu.

    Najbardziej odpornym tworzywem jest laminat wysokociśnieniowy, w skrócie HPL (High Pressure Laminate). Jest to materiał bardzo wytrzymały na działanie niekorzystnych czynników mechanicznych. Oprócz tego wyróżnia go odporność na wilgoć oraz wodoodporność. Szafki wykonane z HPL będą się doskonale sprawdzać jako meble pracownicze w każdym zakładzie pracy, gdzie są koniecznym do spełnienia wymogiem, ale nie tylko. Ta wytrzymała konstrukcja jest doceniana także przez inwestorów wyposażających baseny, siłownie lub inne miejsca, w których meble te zapewniają wygodę odwiedzających i bezpieczeństwo przechowywanych rzeczy.

    Tańszym materiałem są płyty wiórowe LPW. Można ich z powodzeniem użyć do budowy szaf przeznaczonych do pomieszczeń, w których nie występuje zawilgocenie powietrza.

    Najczęściej spotykanym rozwiązaniem są jednak szafki metalowe. Te niedrogie szafki produkowane przez ALSANIT mają wiele zalet – modułowa konstrukcja pozwala na modyfikację wyposażenia szafki oraz jej dostosowanie do potrzeb zakład pracy nawet po dostawie w miejsce przeznaczenia. Metalowe korpusy wykonane są z malowanej proszkowo ocynkowanej stali- co znacznie zwiększa ich żywotność. Wreszcie drzwi szafek mogą być metalowe, lecz nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać je z płyt HPL – co w ocenie ALSANIT jest najlepszą inwestycją w relacji koszt – efekt. 

    Szafki ubraniowe BHP – ceny

    Jeżeli chodzi o szafki ubraniowe, ceny są przede wszystkim uzależnione od materiału, z którego je zbudowano. Często pomieszczenia, do których przeznaczono szafy BHP, nie są narażone na działanie wilgoci. Wtedy można wykorzystać tańszą alternatywę dla płyt HPL, czyli płytę wiórową LPW. Płyty te są cenione za szerokie możliwości aranżacyjne, a kosztują mniej niż laminat wysokociśnieniowy. Najbardziej polecanym przez nas rozwiązaniem na szafy BHP są jednak te z metalowymi korpusami i drzwiami z HPL, LPW lub metalu.

    Zapytaj – doradzimy!

    FAQ:

    1. Czy szafki ubraniowe BHP  są wymagane w każdym miejscu pracy?

    Pracodawca ma obowiązek wyposażyć szatnię pracowniczą w specjalne szafki, jeśli wykonują oni swoje zadania w stroju roboczym. Dodatkowo przepisy mówią, że każda osoba musi mieć własną szafkę. Wykluczone jest więc wymieniane się nimi pomiędzy zmianami.

    2. Czy warto zakupić szafki pracownicze dla firm, gdzie nie są one wymagane?

    Obecność szafek dla pracowników daje im zdecydowanie większe poczucie komfortu w miejscu pracy. Nawet w pomieszczeniach biurowych dodatkowe meble przydadzą się na zmianę obuwia na bardziej wygodne lub sportowych ubrań na elegancki biurowy strój. Warto wygospodarować miejsce, chociaż na niewielkie szafki, które docenią wszyscy bywalcy firmy.

    3. Jak regulowane są w Polsce przepisy odnośnie wyposażenia szatni pracowniczych?

    Odpowiedzi na pytania, jak duże muszą być szafki BHP, ile miejsca powinna mieć szatnia i wiele innych przydatnych informacji można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Każdy pracodawca, który zatrudnia osoby zmieniające ubrania i obuwie przed rozpoczęciem zmiany powinien szczegółowo zapoznać się z normami dotyczącymi szafek pracowniczych.

    Może Cię zainteresować

    produkt-book

    PRODUCTBOOK

    Wybierz swój język