Spis treści


    Udostępnij artykuł

    Toaleta dzieci w szkole i przedszkolu

    Toalety dla dzieci w szkołach i przedszkolach muszą spełniać określone wymogi oraz parametry, które są określone przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Parametry te określają nie tylko ilość toalet, ale także ich wymiary, wysokość usytuowanie czy ogólną infrastrukturę szatni szkolnych i pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, w których znajdują się toalety.

    Toalety w szkole i przedszkolu

    Projektowanie toalet w szkołach i przedszkolach

    Projekty pomieszczeń higieniczno-sanitarnych powinny uwzględniać miejsce ich przeznaczenia. Dzieci – zwłaszcza te w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – są wymagającymi użytkownikami. Pobyt w placówce oświatowej niejednokrotnie wiąże się dla nich ze stresem, dlatego projektanci pomieszczeń w szkołach czy przedszkolach, starają się stworzyć dla nich przyjazna przestrzeń, w której duże znaczenie ma kolor i ogólny wygląd pomieszczenia, który każdym elementem jest dostosowany do wieku dziecka. Nie inaczej jest w przypadku szafek szkolnych czy toalet.

    Przy tym infrastruktura, która jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży, musi spełniać określone normy, parametry i wykorzystywać komponenty, które posiadają odpowiednie atesty zapewniające najmłodszym bezpieczeństwo.

    W zapomnienie odeszły czasy, w których korytarze z szafkami szkolnymi odstraszały swoim wyglądem, a one same były wykonane z metalu – materiału, który potencjalnie stanowił zagrożenie dla uczniów. To samo dotyczy pomieszczeń higieniczno-sanitarnych, które muszą spełniać określone wymogi, ale także powinny uczniów zachęcać wyglądem (zwłaszcza przedszkolaków i dzieci z młodszych klas). Przyjazne otoczenie minimalizuje stres i sprawia, że szkoła czy przedszkole jest miejscem przystępniejszym.

    Ponadto bezwzględnie muszą być one dostosowane do grupy wiekowej, aby korzystanie np. z umywalki nie stanowiło dla maluchów problemu. Projektanci toalet do szkół i przedszkoli stoją przed wyzwaniem, bo efektem ich działań będą toalety spełniające wymagania obowiązującego rozporządzenia, ale i dzieci. Nie może dojść do sytuacji, w których dzieci nie będą chciały korzystać z toalety lub myć rąk, gdyż nie będzie im odpowiadała infrastruktura. Trzeba pamiętać, że chodzi tutaj przede wszystkim o higienę, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, dlatego zarówno toalety, jak i szafki szkolne w szatniach i innych pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych, powinny być dostępne, ale i przystępne.

    Przy tym koniecznie muszą uwzględniać wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

    Wymogi prawne w związku z projektowaniem toalet w szkołach i przedszkolach

    Rozporządzenie ministra określa przede wszystkim zakres higieniczny, taki jak dostęp do bieżącej i ciepłej wody, a także do środków myjących i papieru toaletowego czy ręczników (ewentualnie suszarek elektrycznych). Przepisy te określają również ilość toalet i umywalek, które powinny przypadać na uczniów.

    Niestety, wielu uczniów w szkołach – zwłaszcza podstawowych, gimnazjalnych i ponad podstawowych, zbyt często spotyka się z problemem zaniedbanych toalet, niespełniających wymogów – zwłaszcza pod względem czystości, dostępności środków higienicznych i takich, w których dochodzi do częstych awarii spłuczek. Dyrekcje szkół nieraz bagatelizują ten problemu, mimo iż przepisy higieniczno-sanitarne określa rozporządzenie.

    Przepisy sanitarne dla szkół

    • Umywalki – według rozporządzenia jedna umywalka powinna przypadać na 20 uczniów.
    • Toalety i kabiny sanitarne – w toaletach musi znajdować się miska ustępowa – jedna na 20 kobiet, a w męskich ubikacjach – jeden pisuar na 30 mężczyzn. Toalety muszą znajdować się w kabinach sanitarnych o wysokości dostosowanej do użytkownika. Powinny zostać wykonane z materiałów, które nie nasiąkają wodą, są odporne na uszkodzenia, a przy tym lekkie. Najlepiej sprawdzą się tutaj kabiny z płyt wiórowych oprawione w profile aluminiowe – na przykład system ERIDANI, lub kabiny w płyt HPL.. Kabina powinna być zamykana zamko-pochwytem (najbezpieczniejszy dla uczniów sposób zamykania i otwierania drzwi), które w razie zatrzaśnięcia czy zagrożenia, mogą zostać w łatwy sposób otworzone z zewnątrz.
    • Szafki szkolne – najczęściej umiejscowione są na korytarzach oraz w przebieralniach. jest to ważny element infrastruktury higieniczno-sanitarnej w szkołach. Szafki szkolne muszą być wykonane z materiałów, które nie nasiąkają wodą, są odporne na uszkodzenia mechaniczne, nie mają wystających zawiasów i uchwytów. Najlepiej sprawdzają się tutaj szafki w szatniach wykonane z metalu z drzwiami z płyt HPL, które oprócz tego, że spełniają wszystkie powyższe funkcje, to jeszcze ich fronty mogą mieć dowolny kolor. Są łatwe w czyszczeniu, nawet z uporczywych plam, a przy tym są odporne na środki higieniczne różnego rodzaju.
    • Podłoga – powinna być wykonana z antypoślizgowych materiałów, dzięki czemu podczas zmywania powierzchni, nie będzie ona stanowiła zagrożenia dla uczniów.
    • Toaleta dla niepełnosprawnych – w większości nowoczesnych szkół jest to standard, aczkolwiek nie tak dawno temu taka toaleta nie była obowiązkowa. Musi ona posiadać określone parametry, które przystosowują ją do potrzeb osób niepełnosprawnych (dostosowanie wysokością do osób ograniczonych ruchowo, sedes i umywalka usytuowane na konkretnej wysokości, wyposażona w uchwyty). Kabina toalety powinna być na tyle szeroka, aby mogła do niej wjechać osoba poruszająca się na wózku (szerokość drzwi minimum 90 cm, a całość kabiny najlepiej 150 cm).

    W przypadku toalet w szkołach rozporządzenie nie określa wysokości, na której ma być zawieszony sedes, umywalka czy lustro. Widnieje tylko wzmianka, iż ma być to wysokość wygodna dla korzystania przez dzieci. Inaczej sytuacja ma się w przypadku infrastruktury sanitarno-higienicznej dla toalet w przedszkolu.

    Przepisy sanitarne dla przedszkoli

    Przedszkolakom trzeba zapewnić szczególne warunki, gdyż rozłąka z opiekunami jest dla nich najtrudniejsza. Stąd już na wejściu wnętrze ośrodka musi być dla nich przyjazne i zachęcające, aby zminimalizować stres. Szafki szkolne w korytarzu, z którymi w pierwszej kolejności spotykają się dzieci, muszą być kolorowe, dopasowane do ich wzrostu i potrzeb. Nie inaczej jest z salą główną, ale i toaletami. Przede wszystkim kolor oraz przystosowanie każdego elementu do wieku dziecka. Inaczej niż w przypadku szkół, Rozporządzenie Ministra w przedszkolach określa dokładnie wymiary poszczególnych elementów w kabinach higieniczno-sanitarnych. Obostrzeń jest zdecydowanie więcej niż w przypadku placówek szkolnych i wychowawczych przeznaczonych dla starszych uczniów.

    Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji w przedszkolu powinna znaleźć się 1 umywalka i 1 miska ustępowa na nie więcej niż 15 dzieci. Ponadto w pomieszczeniu sanitarnym musi znaleźć się brodzik, który jest niezbędny do podmywania dzieci. Oprócz tego przedszkole musi zapewniać dzieciom dostęp do bieżącej wody zimnej i ciepłej, w tym woda gorąca nie powinna przekraczać temperatury 35-40 stopni. Ponadto najmłodsi muszą mieć dostęp do środków czystości, papieru toaletowego, papieru toaletowego u suszarki do rąk.

    Podłoga w toalecie dla przedszkolaków powinna być wykonana z materiałów antypoślizgowych i łatwych w codziennej pielęgnacji. Ściany łazienki także powinny być wykonane z takich materiałów (do wysokości 2 m). Bezwzględnie toalety dla dzieci w przedszkolach muszą być utrzymywane w należytej czystości. Co także ważne – łazienka powinna przylegać bezpośrednio do sali głównej, aby dziecko – zwłaszcza takie, które nie potrafi w pełni kontrolować swoich potrzeb fizjologicznych, miało szybki dostęp do kabiny toaletowej.

    Ponadto rozporządzenie szczegółowo określa parametry poszczególnych elementów wyposażenia w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych.

    • Kabiny – powinny być dostosowane do wzrostu dzieci, a ich ilość musi być dostosowana do liczby dzieci, które uczęszczają do przedszkola. Standardowo kabiny dla dzieci mają szerokość 80 cm, wysokość 150 cm oraz głębokość 120 cm, więc są znacznie mniejsze niż te dla dorosłych. Wykonuje się je z płyt HPL lub LPW, które są odporne na uszkodzenia czy pochłanianie wilgoci. Łatwo je także utrzymać w czystości. Ponadto mogą zyskać różne kolory, co jest ważne w przypadku łazienki dla dzieci w przedszkolu. Kabina powinna być bezpieczna, tzn. nie posiadać ostrych kantów czy wystających elementów, które mogłyby stanowić dla dziecka zagrożenie. Najlepszym systemem kabin do toalet przedszkolnych jest system AQUARI, który posiada opatentowany system bezpiecznych palców – to znaczy, że poprzez schowanie zawiasu wewnątrz okrągłych profili aluminiowych dziecko nie może przytrzasnąć palców między drzwiami a ościeżnicą. Dodatkowo system AQUARI posiada zawiasy grawitacyjne a nie sprężynowe, co sprawie, że drzwi delikatnie opadając nigdy nie uderzą dziecka z impetem.
    • Toalety – tutaj znacząca jest wysokość zamontowania sedesu, która jest także zależna od wieku przedszkolaka: dla dzieci do 3 roku życia miska WC powinna być umiejscowiona na wysokości 32-37 cm (podajnik na papier toaletowy na wysokości 35 cm), od 3 do 6 lat – od 43 do 60 cm (podajnik na papier – 45 cm). W przedszkolach, w których nie ma możliwości zamontowania sedesów o różnych wielkościach i wysokościach zamocowania, warto stosować nakładki na miskę WC i podpórkę, która ułatwi młodszym i niższym dzieciom korzystanie z toalety. Warto sedes wyposażyć w płynnie opadającą klapę, która nie stanowi zagrożenia dla najmłodszych dzieci (przytrzaśnięcie palców).
    • Umywalki – elementy infrastruktury w toaletach w przedszkolu powinny mieć zaokrąglone kanty, aby nie stanowiły zagrożenia dla dzieci. Nie inaczej jest w przypadku umywalki. Władze przedszkola zobowiązane są montować ją na określonej wysokości, również w zależności od wieku dziecka. Umywalka dla dzieci do 3 lat powinna być montowana na wysokości 50 cm, a od 3 do 6 lat na wysokości 55-60 cm.
    • Szafki – znajdują się zwyczajowo w korytarzu, ale także w łazience, gdyż niektóre przedszkola stosują jeszcze takie rozwiązania (dzieci chowają w nich swoje przybory higieniczne). Szafki szkolne i przedszkolne dostosowuje się do wzrostu dziecka, a same fronty i ściany szafek wykonuje się z lekkiej i odpornej płyty LPW. Tutaj również ważny jest kolor, a wykonanie z tego materiału umożliwia różnobarwny dobór.
    • Prysznic/brodzik – w toalecie powinien znaleźć się także prysznic lub brodzik, który umożliwi dzieciom i ich opiekunom podmywanie w razie potrzeby. Podłoże powinno być wyłożone antypoślizgowy materiałem.

    Toaleta dostosowana do potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym ma być dla niego wygodna, aby maluch mógł samodzielnie korzystać z WC.

    Kabiny i szafki toaletowe – ALSANIT

    Zajmujemy się projektowaniem i wykonaniem kabin toaletowych oraz szafek szkolnych z uwzględnieniem norm, wymogów i obowiązujących atestów. Nasze rozwiązania posiadają wiele innowacyjnych rozwiązań opracowanych specjalnie dla szkół i przedszkoli. Posiadamy też największą ofertą materiałową na rynku, nasze produkty obejmują szafki metalowe, z płyt wiórowych lub z HPL. Do szkół najczęściej polecamy szafki metalowe z frontami z płyty HPL, które nie tylko są odporne na uszkodzenia mechaniczne i wilgoć, ale również można w nich zastosować różne barwy – co jest szczególnie ważne dla dzieci w wieku szkolnym.

    Zapytaj – doradzimy!

    Skontaktuj się z nami, wspólnie zaprojektujemy elementy infrastruktury sanitarno-higienicznej dla Twojej szkoły lub przedszkola.

    Może Cię zainteresować

    produkt-book

    PRODUCTBOOK

    Wybierz swój język